creativitate pe bandă rulantă

Mă gândeam zilele trecute la cum ar fi să renunț la Social Media, măcar o vreme, la cum nu prea e fezabil, având în vedere natura activităților mele profesionale, la cum aș găsi cu siguranță soluții, dacă aș fi foarte decisă, la cum nu sunt, de fapt, decisă. Mergând spre stația de autobuz, mi se rostogolesc gândurile mai departe la cum avem toate aceste noi profesii, la care nici nu puteai visa când erai copil. Ți-ai dorit cândva să fii creator de conținut, să generezi idei creative care să crească cifre de afaceri? 

Este, desigur, un privilegiu să fii plătit pentru ce-ți coace mintea, pentru cum ți se așază cuvintele în pagină, pentru cum așterni elemente de design într-o mare de biți. Pentru idei și pentru implementarea lor. În același timp, mă gândesc, punându-mi masca pe față și urcând într-un 35, la cum, în ciuda evoluției activităților profesionale și a unei tot mai crescute frecvențe a profesiilor de natură intelectuală și creativă, procesele de muncă au încă acel caracter al benzii de producție. 

Zilnic, pentru un anumit număr de ore, mai mult sau mai puțin același (în funcție de politicile companiei și flexibilitatea programului de lucru), livrezi creativitate pe bandă rulantă. Idei creative cuantificate – cantitativ, calitativ (în cazurile fericite) și în rezultate generate (profit). Dacă muncitorului din fabrică îi treceau prin mâini 15 piese de mașină într-un oarecare interval de timp, acum fabrici și tu 15 idei, texte, imagini etc, într-un interval de timp stabilit extern. Lupta aceasta contra-cronometru, specifică majorității proiectelor de care diverse echipe de oameni se ocupă în zilele noastre, vine de multe ori ca o urmare a unei aprecieri defectuoase a timpului necesar activităților propriu-zise. Căci este, într-adevăr, greu să stabilești un „timp alocat” pentru idei și procese creative. 

Cum s-ar spune… Ai 10 minute la dispoziție să vii cu 5 idei creative și inedite, pe care ulterior să le și poți aduce la viață într-un mod eficient, în alte minute alocate, implementare care mai apoi să aducă profit. 

Doar că noțiunea de creativitate intră în contradicție directă cu îngrădirea libertăților de orice fel, cu limitările impuse din exterior sau din interior. Însăși ideea că trebuie să generezi ceva creativ, dar respectând un anumit interval de timp, reprezintă un inhibitor puternic. 

E o luptă cotidiană cu astfel de blocaje și știi, în adâncul sufletului, că nu sunt niciodată cele mai bune idei, că era o scânteie acolo pe care ai simțit-o, dar pe care n-ai avut timp să o descoperi, să o dezvolți, să o crești. Însă ceasul ticăie, termenul de livrare e alaltăieri, următorul task e în așteptare pe bandă. 

Partea bună în toată derularea de solicitări e faptul că înveți rapid că „lipsa de inspirație” e doar o scuză, că dacă te așezi și creezi, fără să aștepți să te lovească inspirația în creștetul capului, vei crea – ceva, orice. Poate (cu siguranță) nu cea mai bună creație a ta, dar ceva de la care poți porni și poți crește. Înveți să îți depășești blocajele și inhibițiile de mic geniu creator. 

Partea mai puțin bună e că nu vei avea niciodată timp să crești și să dezvolți ideile respective la adevăratul lor potențial. Și te confrunți zilnic cu insatisfacția creației neșlefuite, neterminate, imperfecte și incomplete. O veșnică nemulțumire și conștientizare a tuturor lacunelor tale creative. La care oricum nu ai timp să te chiar gândești. 

Cobor din 35 și-mi pierd șirul ideilor. 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s