Pledoarie pentru un consum intențional de bloguri, site-uri, canale de Youtube & co.

Îmi dedic azi vreo două ore pentru o curățenie generală pe rafturile digitale de site-uri, bloguri și ce alte minuni mai consum de obicei. În timp ce-mi actualizez situația, simt nevoia să susțin cauza aceasta a consumului responsabil și intențional când vine vorba de lecturile noastre digitale. Mi se pare că nu prea se discută despre treaba asta, nu mi-au căzut sub priviri articole sau discuții prin rețelele de socializare (în comunitățile din țara noastră) pe astfel de teme. Iar oamenii, în general, nu prea sunt conștienți că ar putea ei să dețină controlul asupra informațiilor pe care le consumă. 

Pe vremuri, blogurile aveau în bara laterală lista aceea cu linkuri înspre alte bloguri – un fel de recomandări înspre alții din blogosferă. Mi-a luat o vreme până să mă prind că mulți se foloseau de bara respectivă în sistem de „schimb de linkuri”. Pentru mine era, efectiv, o listă de site-uri pe care le urmăream în mod activ și regulat, pe care le puteam accesa rapid și ușor de acolo. Precum ziarul de duminică de altădată, bănuiesc. Alții se foloseau de acel RSS Feed, la care eu am renunțat din motive de gândaci și alte incompatibilități tehnice. 

pară mălăiață… 

Cumva, în timp, odată cu ascensiunea fluxului de știri de pe Facebook, ne-am obișnuit să consumăm pasiv cam ce ne cade pe sub ochi și reușește să ne fure atenția, înainte de a ne continua derularea fără noimă, fără scop. Ceea ce nu-i în esență greșit, dacă tipul și calitatea informațiilor care ajung la tine în creier, pe care le consumi, nu reprezintă un punct de interes pentru tine sau dacă ai toată încrederea din lume în sutele de prieteni din rețelele de socializare. Sau dacă preferi să te lași dus de val și nu neapărat să fii pe val

După o oarecare pauză, descopăr (din nou) avantajele unui consum intențional de informații – fie ele de pe bloguri, de pe diverse site-uri, din podcast-uri, canale de Youtube sau, mai nou, newslettere. În urmă cu vreo câțiva ani, am luat niște decizii cu privire la consumul hranei (încă am de făcut îmbunătățiri), însă mă uimește cât de inconștient consumăm informații, în cea mai mare parte a timpului. 

câteva unelte utile…

Dacă ar fi să analizez mai în profunzime, aș merge probabil pe trei axe: calitate, cantitate și timp. În cele câteva ore pe care mi le-am dedicat acum pentru a-mi responsabiliza consumul de informații, am făcut o selecție de bloguri, site-uri, canale de Youtube și newslettere la care m-am abonat (sau la care am rămas abonată). În rest, curățenie generală ( = ștergere / dezabonare). Clar, calitatea surselor de informare e un criteriu de bază. Dar poate ar trebui să ne definim fiecare, în mare măcar, ce acceptăm să consumăm, ce înseamnă „calitate” pentru noi. Pentru că am învățat că un conținut poate fi calitativ strict din punct de vedere recreativ, în timp ce în alte părți caut calitatea dimensiunii culturale, informative sau filosofice. De stabilit scopul, așadar. Apoi, eu una mă simt copleșită de orice e „prea mult”. Cantitatea la mine e strâns legată de timp, așadar. Am renunțat la multe site-uri din simplul motiv că urmăresc deja ceva mai bun, pe fix aceeași temă și n-am timp să consum conținut duplicat doar de dragul de a consuma. 

Nu știu ce sisteme au alții căci, așa cum ziceam, nu aud conversații pe tema aceasta în jurul meu. Nu pot să spun că am testat prea multe. Din fericire, se pare că pentru mine funcționează următoarele: 

Bara de bookmarks

» Aici am câteva site-uri pe care le accesez zilnic, să fie la îndemână + Google Keep & un anume dosar din Google Drive (pentru că.). În rest, am creat acum 2-3 dosare tematice, să-mi pot salva articole pe-aici, pentru uz ulterior. Uneori, vreau să revin rapid la o anume informație, însă știu că apoi nu voi mai reveni neapărat pe site-ul respectiv. Așa că temporar stă prin Bookmarks, până fac ce-am de făcut cu informația cu pricina. De exemplu: ceva rețetă ciudățică, ceva articole / interviuri despre vreo carte pe care o dezbatem la Clubul de Carte Cluj etc. 

Feedly.com

» De fapt, aici ajung toate site-urile, blogurile și chiar podcast-urile pe care vreau să le urmăresc cu drag și cu interes în mod regulat. Mi-am tot zis că aș putea deveni o reclamă vie pentru aplicația asta. E gratuită, e simplă, e ușor de utilizat și am reușit să mă bucur iar de lecturile online, care pentru mine e  (fără senzația de suprasaturație sau de agasare, când toată lumea aruncă înspre tine cu „dă click pe mine” / „citește-mă pe mine” / „vezi aici, aici!”). În Feedly, treaba e simplă: avem FEEDS și avem BOARDS. 

» În feeds, îți poți crea câteva teme de interes (eu le-am grupat puțin pe subiecte – gen cărți, comunitate locală, bloguri, sănătate, știri etc). Practic, aici îți adaugi site-urile de care ești interesat la modul real. Și poți să vezi în timp real, cronologic, ce se publică – fie doar într-un anume feed, fie pe toate.
» În boards, poți salva anumite articole din feeds pentru a reveni ulterior la ele. De exemplu, cum administrez mai multe pagini de Facebook, am creat un board în care salvez articole pe care aș vrea să le distribui. Am un alt board cu idei pe care aș vrea să le pun în practică.

Feedly îți (re)dă senzația aia de control: nu mai citești articole la întâmplare, ci tu decizi care sunt sursele tale de informare și când le acorzi timp. Le adaugi aici și poți urmări tot conținutul publicat de toate aceste site-uri, într-un singur loc. Cu siguranță sunt și alte aplicații similare, însă eu n-am simțit nevoia să testez altceva, mi se pare excelentă aceasta. 

Newsletter

M-am bucurat tare mult să descopăr faptul că newsletterul a devenit, în sfârșit, o lectură de sine-stătătoare. În sensul că poți afla lucruri utile sau poți primi un plus de valoare fără a fi nevoit să dai n-șpe click-uri înspre diverse articole. Majoritatea site-urilor se folosesc de newsletter pentru a-și crește traficul, numărul de vizitatori pe site; ca un fel de listă cu ce s-a mai publicat pe site, haideți să citiți. Există însă și altfel de newslettere, foarte faine, care au alt scop și altă funcție. Am descoperit câteva recent, nu multe, ci exact atâtea cât să îmi privesc Inbox-ul cu alți ochi 🙂 Poate ar trebui să le recomand la un moment dat. 

alte câteva idei…

Poate unora li se pare inutil și pueril acest efort al meu de a-mi recâștiga bucuria lecturilor digitale. Totuși, până la urmă, mi-a luat mai mult timp să scriu articolul de față, decât activitatea în sine de a mă gândi ce site-uri îmi plac, la modul real, ce informații mă interesează, ce fel de informații las să vină înspre mine în mod regulat. Deci nu-i mare filosofie. Le-am adăugat prin Feedly, m-am abonat la câteva newslettere și canale de Youtube (aici au fost mai multe dezabonări, ce-i drept), mi-am salvat vreo 2-3 podcast-uri prin Spotify. Atât. 

Nu spun că nu voi mai citi niciodată la întâmplare articole zărite prin fluxul de știri de pe Facebook. Îmi mai salvez și pe-acolo uneori câte un articol. Dimpotrivă: cum sunt genul de persoană care dă click foarte greu pe articole (pentru că scepticism și pentru că n-am încredere că articolul ăla livrează ce promite titlul), trebuie să îmi reamintesc constant că e bine să ies din bula mea, să mai citesc atât chestii realmente interesante distribuite de unii, cât și inepțiile distribuite de alții. 

Spun doar că am eliminat fenomenul ăla zis FOMO, frică de care suferim mulți dintre noi (nu ziceți că nu, decât dacă n-aveți cont pe rețelele de socializare). Mai spun că dacă nu eram împăcată cu obiceiurile astea de consum cotidian, fie el și cultural & de calitate, acum simt că mă pot bucura (iar) de el și că îl pot valorifica (na, contează totuși și ce anume consumi). Și mai simt că e un timp pentru toate, iar eu decid când e timpul ăla – dacă are sens. 

Ceea ce vă doresc și vouă, deși poate ați descoperit roata asta deja. 🙂 

2 gânduri despre „Pledoarie pentru un consum intențional de bloguri, site-uri, canale de Youtube & co.

  1. E drept că nici eu nu am auzit discuții pe tema asta, dar cred că multă lume este preocupată de a-și crea un sistem de sortare a informației de calitate. Sunt în mare parte pe aceeași lungime de undă ca și tine, doar că mai am de organizat pe ici, pe colo. Mi-am făcut curățenie pe e-mail, astfel încât să primesc doar newslettere din care chiar aș putea afla ceva interesant. Am foldere în bookmarks, pe diverse teme. Însă voi testa și feedly-ul recomandat de tine, pentru că sună tare interesant. Însă rămân și cu facebook-ul ca sursă de informare, pentru că fac și acolo curățenie mereu, dau unfollow la persoane sau pagini care propagă tâmpenii. Iar această postare a ta a ajuns la mine de acolo și a stat deschisă într-un tab până astăzi, când am reușit să o citesc pe toată. Și cred că asta ar fi ideea esențială, dacă ne punem sau nu întrebări vizavi de informațiile care ajung la noi. Odată ce începi să le cântărești… sigur realizezi că ceva e de schimbat 🙂

    Apreciat de 1 persoană

    1. Salut, Ana. Uite, eu clar mai am de lucrat și la ce fac cu toate informațiile care ajung la mine (mi-e greu uneori să țin pasul). Scuză-mă pentru răspunsul venit cu întârziere. 🙂 Să știi că mi-a luat și mie multă vreme până când chiar mi-am făcut timp să le organizez și să mă simt mulțumită. Pe Facebook mă bazez și eu în continuare, însă cred că mai degrabă pentru a afla lucruri noi sau chiar știri, iar apoi, dacă vreau să se transforme într-o relație de lungă durată, le mut de-acolo. Cam așa procedez și eu, oricum: dacă ceva îmi atrage atenția, salvez postarea și revin cândva asupra ei. Doar că deși am tot dat și eu unfollow pe bandă rulantă într-o perioadă, mă simțeam în continuare copleșită. M-a ajutat mult să fac trecerea la un feed asupra căruia am control 100% – nu doar prin eliminare.

      „Și cred că asta ar fi ideea esențială, dacă ne punem sau nu întrebări vizavi de informațiile care ajung la noi.” – De acord! Am mai întrebat câțiva omuleți în ultimele săptămâni dacă au un sistem de genul. Cumva, chiar dacă nu au un sistem foarte bine pus la punct, cam toți sunt, într-adevăr, preocupați de aspectul ăsta, tot dintr-o senzație de suprasaturație.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s