nopți matinale #4: somn fragmentat

Standard

Nu mai știam exact cum numisem gândurile astea, erau parcă ceva idei nocturne sau matinale. Sunt nopți matinale. Mi s-au scurs ieri ochii dintr-un oarecare sentiment de panică. Au fost două săptămâni epuizante, am dormit puțin și am început să simt efectele privării de somn, starea de nervozitate, de tremur în tot corpul, de deconectare, depresie, mulți nori și o tonă de fulgere prin cap îndreptate înspre mine, înspre ceilalți (sper că n-am provocat prea multe daune). Mă cuprinde ușor panica de îndată ce recunosc semnele insomniei, fie ele și într-o aparentă fază incipientă și total nevinovată. Pentru că știu cât de gravă poate deveni situația și cât de greu ieși de acolo…

Am dormit în weekend. M-am odihnit. Vineri seara simțeam că e o lume atât de urâtă, că oamenii sunt toți niște nesuferiți, voiam doar să fiu singură, în liniște, departe de toate. Din experiență, știu că cel mai bun lucru pe care-l poți face când te simți așa e să dormi și să vezi dacă lucrurile par la fel și a doua zi dimineața. Uneori par la fel, deci chiar o fi o problemă, alteori nu te încântă, dar nici nu mai sunt atât de imposibil de suportat.

Ar trebui să dorm mai mult, dar mi-e tare greu să îmi pun ora de culcare mai devreme. Sunt ca și oamenii ăia care promit în fiecare zi de luni că de săptămâna aceasta merg la sală, mănâncă sănătos, se lasă de fumat sau nu mai beau. Creierașul meu știe foarte bine că se descurcă și cu trei ore de somn, dacă-i nevoie. Și nu o zi, două, trei, ci și un an dacă trebuie. Uite cum funcționează abilitățile de adaptare împotriva mea🙂

Mi-au tot ajuns sub nas, în ultimul an, articole despre diverse studii științifice care au abordat ideea aceasta de somn fragmentat, pe bucăți, ca alternativă la cum dormim acum majoritatea dintre noi (cam 8 ore neîntrerupte). Aparent, în trecut, oamenii dormeau pe etape. Vreo patru ore pe când se însera (intervalul 20:00 – 00:00) și vreo patru ore spre dimineață ( 03:00 – 07:00), cu o pauză de câteva ore de socializare, relaxare, activități recreative. Mai sunt tot felul de variante, cu doar 2-3 ore de somn nocturn propriu-zis și bucăți de somn pe timpul zilei de câte 30 minute. Cele din urmă mi se par puțin riscante, căci în doar o jumătate de oră nu poți intra în somnul REM.

Dau o șansă somnului fragmentat în două. E un fel de variantă pentru adulți a somnului de la amiază din copilărie. Azi am ajuns acasă, m-am învârtit puțin pierdută (de la oboseală oricum nu poți face mare lucru), mi-am pornit un audiobook (adorm tare bine cu ele, chiar îmi spune cineva povești) și am dormit vreo două ore. Chiar patru ore n-am reușit, mi s-a făcut foame și m-am trezit :)) Dar încă mă simt odihnită și uite că am reușit să leg câteva cuvinte pe-aici.

Poate reușesc să mă țin de somnul ăsta, ar fi important🙂

1474595_248157295342369_1212228455_n

imagine: Fotografii de citit

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s