Plimbări în 2015: Peștera Vântului și alte remedii naturale

Standard

Dacă ești om, porți cu tine diverse frici, unele justificate, altele nu prea. Peștera Vântului egalează metaforic, pentru mine, eliberarea de frici și ziduri ce par imposibil de trecut.

Sunt claustrofobică… așa, doar puțin cât să resimt tendințele unor atacuri de panică în stare incipientă chiar și când e aglomerație pe troleibuz. Ce-i drept, e posibil să fie din cauza unor mici insuficiențe respiratorii cu care m-am confruntat cândva demult. Nu simt frică propriu-zis, doar corpul meu începe să o ia razna puțin.

Clipa în care am simțit că dorința mea de explorare depășește senzația de sufocare ce mă cuprinsese, cu toate palpitațiile și neputința de a respira corespunzător, a fost micul meu moment de glorie. E ciudat cum poți să te simți de parcă ai cucerit o lume întreagă, doar trecând niște obstacole interioare, imperceptibile pentru cei din jurul tău.

Peștera Vântului mi-e nespus de dragă. E cea mai lungă din România (~ 50km), unică și datorită colecției rare de cristale – iar mai multe informații nu îmi vin acum în minte în mod spontan. Poate pentru că experiența personală pe care o ai, de îndată ce ai coborât în peșteră, e unică – fie că ești speolog pasionat sau habarnist.

Spre deosebire de alte peșteri, aici simți cu adevărat că explorezi și că ai acces la o lume nouă, neștiută, de obicei accesibilă doar specialiștilor în domeniu. Pentru a ajunge în peșteră, cobori printr-un fel de gură de canal. Capacul prins cu lacăte e deschis cu greu și de către cei doi-trei ghizi speologi, iar dacă nu știi ce cauți, peștera nu-i de găsit în pădurea din apropiere de Șuncuiuș, undeva pe lângă malul Crișului Repede.

Traseul prin peșteră, o adevărată aventură, durează vreo 2-3 ore. Câteva momente-cheie: o porțiune de câțiva metri parcurși cocoțați pe o platformă unde afli la ce-ți folosește ,,mersul piticului” de la orele de sport din școală🙂 Apoi, marele (meu) obstacol:

11146282_10206561977988423_564984132483964405_n

Privind de jos, pe lângă faptul că scara e cam lungă (aici se vede o porțiune), ideea că ajungi într-un tunel oblic-vertical nu-i neapărat încântătoare. Te duce în eroare priveliștea, asta afli în momentul în care ești acolo sus. Dar de jos, începe creierul să-ți urle: NU. DECI NU. 

Mai puțin intens, am avut aceleași senzații și la a doua vizită, și la a treia. Diferența e că știam că voi trece peste ele și că nu mă mai interesau.

Tot aici, am descoperit întunericul deplin. Nu metaforic, ci la propriu🙂

Dintre toate peșterile vizitate, care-s puține deocamdată, Peștera Vântului e acea peșteră pe care nu am vizitat-o, ci pe care am descoperit-o pas cu pas. Explorare și necunoscut.

11156251_10206561978148427_8280937439188474403_n

Este, de altfel, prima mea peșteră! M-am întrebat dacă nu cumva o fi efectul de noutate, întrebarea aceasta fiind și unul dintre motivele pentru care am mers din nou și din nou. Dar nu-i asta. E pur și simplu minunată!

În imediata apropiere, se află peșterile Unguru Mare și Unguru Mic, prima fiind impresionantă prin dimensiunile portalului de intrare, dar și datorită zâmbetelor și bucuriilor silențioase pe care le ai la vederea micilor lilieci ce stau suspendați în interiorul peșterii.

edgar dumea

Tot în zonă, după o plimbare grijulie pe lângă calea ferată, ajungi la Peștera Vadu Crișului (și cascada!).

11148322_10206561940307481_2602701078970790166_n

10845640_972834749407413_4450148693324770387_o

10689564_972834769407411_5544841748881310448_n

Vadu Crișului e infinit mai accesibilă turiștilor. E amenajată pentru turiști, de fapt. Vizita în sine e foarte scurtă și fără provocări, însă spectacolul vizual a rămas bine întipărit pe retină. Știu că majoritatea oamenilor apreciază tocmai faptul că este ușor accesibilă și te poți doar bucura de ceea ce vezi. Bănuiesc că am nevoie de mai mult, vreau să simt că fac ceva activ pentru a descoperi toate minunățiile astea🙂

Dacă luăm direcția sud, în altă zi, un alt traseu, ajungem la Peștera Scărișoara – printre cele mai cunoscute din țară și cu o valoare speologică importantă.

Eu păstrez fascinația fiecărei trepte coborâte în avenul peșterii. E feeric. Era înnorat, parcă ploua. Nu pot decât să îmi imaginez cât de fascinant e locul în zilele senine de vară🙂

11666110_10207123041654664_6539037867946942151_n

Mi-e dor de peșteri, se pare că…🙂

Fotografi: Feri Lorincz, Edgar Dumea, Cluj.com și eu.

4 responses »

  1. Nu am inteles prea bine, Pestera Vantului nu e amenajata pentru turisti? Mi s-a parut infricosatoare descrierea experientei avuta acolo, categoric nu m-as incumeta. Cand eram tanara am avut ocazia sa explorez Pestera Topolnita. Nu voi uita niciodata aventura. Ti-o recomand daca ai ocazia.😀

    Apreciază

    • Peștera Topolnița văd că e a doua ca lungime din țară!😀 Am găsit și câteva imagini frumoase pe google cu ea, m-aș bucura să ajung să o vizitez, deși văd că este deschisă doar o zi pe an și în rest trebuie ceva aprobări🙂

      Peștera Vântului este accesibilă pentru turiști pe o porțiune de doar 700 m și doar sub îndrumarea a 2-3 ghizi speologi. Amenajarea se rezumă la câteva scări precum cea din foto și câteva lanțuri prinse de pereții peșterii pentru a nu aluneca. Vizitele se fac doar cu grupuri și cu programare în prealabil. Nu ai ce să cauți în peșteră fără ghid și, de altfel, slabe șanse să poți deschide gura de canal :))

      Nu e chiar atât de înfricoșător pe cât sună și nici pe cât pare odată ce ajungi acolo. Am văzut că multe persoane au rețineri mari înainte de a intra în peșteră, precum și la acea scară din foto. Însă adevărul este că nu-i atât de greu pe cât pare. Însă de jos, pare greu. E doar chestie de percepție🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

