Matinale: Avortul post-natal. Ce naiba?!

Standard

Diminețile îmi sunt pline de discuții interesante – unele îmi prind rădăcini în creier. Tot felul de dileme existențiale. De exemplu, am aflat că doi filosofi au propus ca ceea ce noi numim ,,infanticid” să se transforme în așa-zisul avort post-natal. Că na, nu-i crimă. Nou-născutul e, de fapt, tot un fetus – pe care dacă îl avortezi ( sau ucizi, cum se mai spune) și dovedești că-i un act justificat, ar trebui să fie ok. Să fie considerat avort (post-natal), nu infanticid, zic ei.

,,When circumstances occur after birth such that they would have justified abortion, what we call after-birth abortion should be permissible. … We propose to call this practice ‘after-birth abortion’, rather than ‘infanticide,’ to emphasize that the moral status of the individual killed is comparable with that of a fetus … rather than to that of a child. Therefore, we claim that killing a newborn could be ethically permissible in all the circumstances where abortion would be. Such circumstances include cases where the newborn has the potential to have an (at least) acceptable life, but the well-being of the family is at risk.”

Dacă indivizii și-au propus să scandalizeze lumea, le-a ieșit. Că-ș un pic cam duși (le-aș pune și alte etichete, dar n-am de unde să știu exact ce-i în capul lor), mi-e clar. Imediat ce mă eliberez de senzația de scârbă vizavi de cinismul și stadiul de cruzime elegantă la care umanitatea ajunge, nu pot decât să le admir capacitatea de argumentare. Pentru că firul logic pe care merg ei e destul de solid. Fragmente din lucrarea lor aici, propunerea lor (articol întreg) în Journal of Medical Ethics – aici.

Avortul voit în sine înseamnă să iei viața unei ființe (nu a unei persoane, că am înțeles că asta-i marea dezbatere în domeniu – dar a unei ființe!). Că ești pro sau contra sau nehotărât, nu contează. Mi se hlizesc toți nervii când văd atâta ocol în jurul realității. A lua viața unei ființe = a ucide. Ești pro avort? Perfect, e dreptul tău. Dar asumă-ți semnificația gestului. Daaaaar nu, că hai să ne ascundem după cuvinte, hai să nu-i mai spunem infanticid, ci avort post-natal, șiiiiiii poate prin minune te ia și amnezia și uiți cu totul că ai luat o viață, fie ea și a unui embrion (sau făt / nou-născut în cazul de față) care nu are nici un drept moral la viață, conform inteligenților.

Dar să revin. Firul logic pe care merg ăștia doi e foarte bun și ridică multe semne de întrebare. De genul: dacă ucizi un copil imediat după naștere de ce-i considerat a fi crimă, pe când dacă faci asta în perioada pre-natală e ,,avort” și e legal? Aceleași motive care justifică una, ar trebui să justifice și cealaltă situație – post-natală, ținând cont că, medical vorbind, fătul și nou-născutul au aparent cam același statut (nu sunt considerate a fi persoane, ci doar potențiale persoane)

If criteria such as the costs (social, psychological, economic) for the potential parents are good enough reasons for having an abortion even when the fetus is healthy, if the moral status of the newborn is the same as that of the infant and if neither has any moral value by virtue of being a potential person, then the same reasons which justify abortion should also justify the killing of the potential person when it is at the stage of a newborn.

Câteodată mă întreb de ce nu-mi amorțește creierul de tot. Lucrurile astea te trezesc instant, sunt mai tari decât cafeaua.

5 răspunsuri »

  1. Hola!

    Sunt perfect de acord cu tine; e revoltator. Si ziua in care nu ne vom mai simti revoltati de asemenea idei si fapte va fi ziua pierzaniei noastre.
    Eu nu-s sigur ca e firul lor atat de logic, mi se pare doar extrem de cinic si manipulator. Pleaca de la o alta eroare pentru a-si justifica propria eroare. Eu as zice ca e manipulare. Avortul e o crima, oricand, in orice situatie si indiferent de cum am polei cuvintele. Mi se pare lipsa asumarii raspunderii pentru faptele tale.
    Si cum naiba sa ucizi un copilas de cateva zile?

    Apreciază

    • Așa-i, și eu mă gândeam că-i bine că încă mai simțim revoltă. E bun câte un test.

      Ei susțin că e dreptul mamei / al familiei să aleagă. Doar că alegerea asta ar trebui făcută mult mai devreme. Punem în balanță ce-i mai dificil: să îți asumi răspunderea sau să iei viața unei ființe care nu se poate apăra. E destul de înfiorător.

      Apreciază

  2. Pingback: Avortul, acum și post-natal | Simplu

Lasă un răspuns

