Micul egoist

Standard

Azi a nins! Am reuşit, pentru o oarecare perioadă de timp, să mă mobilizez, să îmi (re)găsesc motivaţia… Ascult Lush Fm, gândurile mi se limpezesc, se calmează treptat, se distanţează de factorii perturbatori din jur. Aş vrea, uneori, să blochez selectiv stimuli din mediu. Aş vrea acum să aud doar muzica şi să îmi ascult gândurile, atât. O voce interesantă repetă un vers, într-un mod hipnotizant, melodios, straniu… ,,my heart and mind…”. Da. Să revin. Realitate. Se apropie sesiunea şi ştiu că o folosesc ca pretext pentru starea de agitaţie în care mă aflu. Mi-aş zice să mă ocup de adevărata problemă, care e de natură internă, însă nu ştiu dacă e momentul să îmi disec stările de spirit. Pe de altă parte, niciodată nu e. Aşa că, aş putea… Irelevant. Biozincul mă calmează, ar trebui să mai iau.

Am citit mult în ultima săptămână şi voi mai citi, pentru examene şi pentru mine. Cum am ajuns să pun mâna, în sfârşit, pe disciplina şi cărţile care mă interesau în mod special anul acesta, şi cum nu prea voi avea timp să stau să gândesc profund ce scriu aici pe blog, voi bombarda online-ul cu informaţii interesante/utile – cred eu, din domeniul psihologiei dezvoltării umane. Eu am aflat lucruri interesante şi importante şi, poate, nu ar strica să le impart cu alţii. E o formă egoistă de altruism. Sper să fie de folos. Poate vor părea informaţii destinate, iniţial, doar părinţilor sau viitorilor părinţi – însă eu le consider importante pentru oricine vrea să îşi cunoască semenii mai bine, începând chiar cu cei care nu s-au născut încă.

Şi încep şirul articolelor din sesiune într-o manieră mai puţin roz-optimistă vizavi de influenţele pe care mica fiinţă nou-formată, încă aflată în pântecele mamei, le are asupra acesteia:
,,Fătul este un egoist şi nicidecum un mic dependent tandru şi fără ajutor cum ar crede cu drag mama. De cum se implantează în peretele uterin începe să se asigure că nevoile lui sunt servite, indiferent de inconvenienţele pe care le-ar putea cauza. El realizează acest lucru alterând aproape total fiziologia mamei, de obicei jucându-se cu mecanismele de control.” (Hytten, 1976)

E o viziune nu departe de adevăr, dar poate mult prea sumbră. Mi s-a întipărit în minte (mi-a amintit chiar de un articol de-al lui Dex, scris cu ceva timp în urmă, într-o tentă semi-umoristică). Personal, latura egoistă a fiinţei umane, cea inconştientă, evolutivă, nu cea decisă, în stadiile mai ,,avansate” ale dezvoltării noastre, nu mă deranjează, o accept, ea există, e acolo, cu bune şi cu rele. La urma urmei nu doar că ne ţine în viaţă, dar a contribuit cândva tocmai la dezvoltarea noastră, de la o mică celulă la un organism funcţional, care gândeşte, simte, acţionează…

**drawing by WizzardPL

15 responses »

  1. Neata, Iulia! Eu am ramas blocat la inceputul articolului tau: a nins😀 Pe aici inca mai asteptam ninsoare🙂

    Zilele acestea si eu am impartitit lecturile obligatorii cu cele de placere si cu reflectiile personale. Nu doar fatul e egoist ci si omul pe toata durata vietii lui. Totusi, dupa cum ziceai, egoismul e relativ benefic, daca e tinut sub control si nu e lasat sa derapeze. Mai cred ca depinde totusi si de persoana. Eu spre exemplu cu cat sunt mai putin egoist cu atat mai simt mai bine🙂

    Weekend minunat!

    Apreciază

    • Neata Marin!!! (zise Iulia stanjenita, dupa o saptamana)😛 Ninge minunat si acum, dupa o saptamana de pauza..😀

      Da, cu siguranta e benefic, atat timp cat nu intra in contradictie cu starea de bine a altora, atat timp cat e constientizat si ,,indrumat”.
      Da, variaza de la om la om. Ar fi frumos sa simta cat mai multi oameni ceea ce simti tu, in mod natural. Unii au nevoie de mai mult antrenament😛

      Apreciază

  2. a nins si deja zapada e topita ;(
    „micutul egoist” – un fat nu are discernamant, prin legea firii e asa in comparatie cu noi care atunci cand suntem egoisti constientizam acest lucru si nu facem nimic sa schimbam asta😀

    Apreciază

  3. Ca tot vorbeam noi de psihologie…la cat de serioasa te vad, la cat de mult de instruiesti si mai ales la cat de pasionata esti, iti prevad un viitor stralucit, o eficienta maxima in domeniul ales.🙂
    Mult succes la viitoarele examene, cand incepe sesiunea?

    Apreciază

    • hahah, de asta sunt ferm convinsa – ca imi va parea un dobitoc in momentele alea.
      In mare parte, pentru ca a formulat ideea in asa fel incat micutul pare un mic monstrulet care face rau cu intentie :)) Intr-adevar, toate procesele respective, de care amintea el , au loc, si da, e un ,,mic egoist” (ceea ce nu e un lucru rau – e un ,,egoism” care il tine in viata), insa conteaza mult si cum formulezi o idee.

      Apreciază

Lasă un răspuns

