>Stânga vs Dreapta

Standard

>

    Eu sunt stângace. Bucuria mea cǎ doamnele educatoare şi învǎţǎtoare nu au fost nişte sucite şi m-au lǎsat sǎ mǎ manifest. Bucuria mea cǎ nici pǎrinţii mei nu au încercat sǎ mǎ modeleze dupǎ nu ştiu ce standarde. În comunism trebuia ca toatǎ lumea sǎ scrie cu mâna dreaptǎ? Aveam o colegǎ, în clasele mici, care, obligatǎ de cǎtre tatǎl ei sǎ scrie cu mâna dreaptǎ… nu reuşea sǎ ţinǎ pasul la ore, cǎci nu avea deprinderile bine formate. Scria încet şi teribil de urât. Nu se mai descurca nici cu stânga. Mi-era milǎ de ea.
   Eu scriu repede şi citeţ. Şi nici nu adopt poziţii încâlcite la scris. Mi-e greu doar când stau lângǎ altcineva şi nu pot sǎ îmi pun cotul pe masǎ. Dar m-am obişnuit.
   Prin anii ’60, experimentele realizate de Sperry au demonstrat faptul cǎ emisfera stângǎ a creierului implicǎ abilitǎţile aritmetice, precum şi cele care vizeazǎ limbajul, vorbirea, în timp ce emisfera dreaptǎ presupune o mai bunǎ capacitate de orientare spaţialǎ. (emisfera dreaptǎ e responsabilǎ de stângaci, iar emisfera stângǎ de dreptaci, da ? E invers)
   Si acum stau şi mǎ întreb, oare chiar deţin o bunǎ orientare spaţialǎ, comparativ cu alţii? Sincer, nu reuşesc sǎ îmi dau seama. Probabil mǎ orientez bine, din moment ce reversul medaliei este cât se poate de real, cǎci stângacii sunt mai predispuşi decât dreptacii la dislexii. Doi dintre stângacii pe care îi ştiu suferǎ de o uşoarǎ, dar evidentǎ, bâlbâialǎ – tocmai pentru cǎ emisfera lor dreaptǎ s-a dezvoltat, sǎ zicem, în detrimetrul celei stângi care e responsabilǎ preponderent cu vorbirea (atenţie! Preponderent, nu în totalitate. Emisfera dreaptǎ deţine totuşi, din câte ştiu, centrul înţelegerii limbajului).
   Ce deficienţa de limbaj am eu? Am. Mi se întâmplǎ de multe ori sǎ nu reuşesc sǎ îmi gǎsesc cuvintele pentru a exprima o idee care, în plan mental, mi-e foarte clarǎ. Uneori o aud cu vocea minţii atât de clar şi totuşi cuvintele vin atât de greu. Însǎ, probabil şi dreptacii se confruntǎ cu asta, mǎcar din când în când, sper😀
   A doua problemuţǎ constǎ în incapacitatea mea de a reproduce cuvintele cuiva. Nu pot şi pace. Oricât m-aş strǎdui, nu pot. Îmi amintesc perfect ideea, mesajul transmis, însǎ nu pot ,,cita” un om. Chiar dacǎ abia ce am vorbit cu el la telefon. Încercam sǎ îi spun prietenului meu ce a spus X într-un anume comentariu, la un anume articol, pe un anume blog. Şi ştiam ideea, dar nu am reuşit sǎ folosesc cuvintele exacte.
   Anca, prietena mea bunǎ, e în stare sǎ îmi reproducǎ o conversaţie de 3 ore cu o altǎ persoanǎ. Îmi spune ce a zis respectivul, ce a zis ea, ce a rǎspuns el, ce a exclamat ea. Mi se pare fascinant (şi obositor, cǎci eu aş rezuma conversaţia respectivǎ în 5 fraze atotcuprinzǎtoare, hai 10… sǎ nu fiu zgârcitǎ). Am observat cǎ multe persoane reuşesc sǎ facǎ asta. Eu nu.
   Trecând peste problemuţele de mai sus, statistic vorbind, un IQ mai ridicat se gǎseşte mai degrabǎ la un stângaci, decât la un dreptaci. Nu ştiu exact de ce, tot cu orientarea spaţialǎ o fi având legǎturǎ şi cu stabilirea de relaţii între diverse elemente din spaţiu (fie el fizic sau mental).
   Un alt avantaj îl avem în trafic. Lǎsând la o parte faptul cǎ mereu bâjbâi dupǎ schimbǎtorul de viteze, cǎci mâna mea dreaptǎ e puţin aerianǎ, la nevoie, pot sǎ scot sabia pe geam şi sǎ o mânuiesc eficient cu mâna stângǎ, draga de ea. Nu vǎ speriaţi, fǎceam doar o paralelǎ între motivul pentru care Napoleon Bonaparte şi-a plasat soldǎţeii pe partea dreaptǎ a câmpului de luptǎ. Se pare cǎ era stângaci şi vroia ca inamicul sǎ îi vinǎ în dreptul mâinii utile. De atunci s-ar fi instalat şi convenţia de a circula pe partea dreaptǎ, în statele cucerite de el (aşa se explicǎ şi de ce în Anglia, de exemplu, se circulǎ tot pe partea stângǎ. Cel puţin asta am aflat eu azi.
   Sǎ vǎ folosiţi mânuţele cu atenţie şi sǎ aveţi grijǎ de ele !

14 responses »

  1. >Uau, un adevarat tratat despre mana stanga! Marturisesc ca niciodata nu i-am dat atata atentie. Treaba cu obligatul copiilor sa scrie cu dreapta era tot legat de ceva studii la moda in perioada aia, daca nu ma insel. Si eu am avut o colega stangace si scria cu stanga, ai recunosteai scrisul dintr-o mie ca era inclinat spre stanga :DNu stiu ce s-a mai intamplat cu ea si cu ce sechele a ramas datorita acestui fapt, dar probabil nu i-a mers bine, ca daca Isus a scris cu dreapta voi, smeceherii astia care va credeti mai buni ca el, veti fi pedepsiti😀

    Apreciază

  2. >eu sunt un dreptaci faza cu iq-ul poate e fiindca voi sunteti mai putin si poate v-ati nimerit mai n-a mai destepti dar daca e sa calculam ca noi suntem o majoritate nu este o relevanta !deci nu ne atacati! nu stiu ce sa zic de faza cu condusul n-am condus nici-o masina insulara asa ca poate e mai greu!…incearca cu o masina cu cutie automata daca nu te descurci!Cat despre maini amandoua sunt utile mai devreme sau mai tarziu!

    Apreciază

  3. >@Doxatul DexDa, niste studii eronate sau interpretate gresit. Poate gresesc, dar am impresia ca avea o mica legatura cu un soi de rasism. Iisus scria?🙂 Tratatul e incomplet, nu am atins problemele care apar daca incerci sa fortezi un copil sa scrie cu alta mana decat cu cea cu care ,,ii vine". Ii dai peste cap dezvoltarea cerebrala (sechele, da). Eu voi scapa de pedeapsa!

    Apreciază

  4. >@Pato BasilNu atacam, hei😛 Am mentionat si lipsurile🙂 Si vezi ca daca imi dai emotii, poate incep sa ma balbai :)) Faza cu IQ'ul e relevanta tocmai pentru ca dreptacii sunt mai multi, deci ar fi fost ,,normal" sa fie mai multi cu iq ridicat. Sa se pastreze rapoartele. Nu stiu daca intelegi, daca sunt 1000 dreptaci si 500 stangaci, printre ei sa se afle de 2 ori mai multi dejtepti dreptaci decat stangaci. Dar se pare ca, statistic, nu e asa. Ai dreptate, eu as fi vrut sa fiu ambidextra🙂 Cred ca e interesant :D(daca imi iau masina, din aia imi iau!!! cutie automata sa fie!)😀

    Apreciază

  5. >Ieeeei, și eu sunt stângace😀 Dar cu reproducerea citatelor și conversațiilor n-am probleme, poate că e din cauza memoriei mele dezvoltate, neinfluențată de nicio emisferă.😛

    Apreciază

  6. >Si eu sunt stângaci dar din nefericire nu am avut norocul tau, 'mediul' m-a convins sa scriu cu dreapta. Iar acum nici nu mai stiu care mâna de ce emisfera apartine, parca am doua mâini stângi (la figurat, bineinteles).Mda…si eu am o usoara bâlbâiala, mai ales in momentele tensionate.IQ mai ridicat la stângaci. Asta da, am :-)Hmmmm….suna cam ciudat "sa va folositi mânutele cu atentie"…nu stiu exact de ce…."De atunci s-a instalat conventia de a circula pe partea dreapta in statele cucerite de el". Da, ca multe state a cucerit Napoleon….

    Apreciază

  7. >MiscellaneousDa, memoria este un fenomen tare complex si nu poate fi ,,tintuit" intr-o anume emisfera🙂 Bineinteles, ce am aflat despre stangaci si am scris aici sunt generalizari bazate pe anumite statistici. Nu sunt valabile pentru toata lumea, si asta e foarte bine🙂 E bine ca te ajuta memoria😀 Eu am noroc cu cea vizuala… si cu blogul, in ultima perioada. Realizez tot felul de corelatii intre oameni, fapte, momente pentru a-mi aminti tot felul de lucruri🙂

    Apreciază

  8. >Dragos, imi pare rau sa aud asta. Mi se pare o nedreptate si o abatere de la dezvoltarea normala a fiecarei persoane in parte. Din pacate, mai sunt si acum parinti care au astfel de idei gresite. La nivelul sistemului educational, din cate stiu, copiii sunt lasati sa scrie cu ce mana simt ei nevoia. Fortarea copiilor de a scrie cu cealalta mana e gresita, e impotriva naturii personale, i se stopeaza copilului dezvoltarea naturala/individuala. Ultima fraza (cea cu folosirea manutelor) a fost sub influenta unor amintiri neplacute aduse la suprafata de ideea precedenta. De la sabie mi-a sarit gandul la taieturi, apoi la acea taietura pe care i-am aplicat-o unui deget de la mana dreapta. Cu alte cuvinte, mana stanga a atentat la mana dreapta :)) Dar da, suna intr-adevar ciudat… si interpretabil. Nu mi-am dat seama🙂 Cat despre Napoleon al nostru, nu sunt experta in domeniu si nici biografia nu i-o stiu foarte bine. Chestia cu soldatii lui pe care i-a pus la mars pe partea dreapta din cauza ca…si a avut consecinta ca…e un fel de ,,umbla vorba-n targ". Caci, intr-adevar, numarul statelor aflate pentru o perioada sub dominatia lui nu e foarte mare. Mi s-a parut doar interesant 🙂

    Apreciază

  9. >@ Colorbliss, asta e, regulile timpului, asa cum zicea si Doxatul. 'Studiile' de atunci….:-) Ei, oricum a iesit ceva tare amuzant, asa ca e in regula🙂 . Daca nu stii foarte bine biografia lui Napoleon n-ai pierdut nimic, desi si aia e amuzanta. A provocat mai toate razboaiele pe care le-a pierdut…a 'reusit' sa-si puna in cap mai toata Europa, si si-ar fi pus in cap si Asia daca ar fi fost dupa el….Oricum, a fost interesanta adaugirea si e posibil sa fie ceva un sâmbure de adevar pe undeva. Deci obiectivul propus a fost atins🙂

    Apreciază

  10. >faza cu sondajele…de unde stiu stangacii ca sunt stangaci decat cand afla la scoala deci eu sunt alfabetizati cand se fac sondaje … banuiesc ca se face a astia sunt stangaci iar restul dreptaci aici ii include si pe nea nicu de la "usa cortului" care probabil n-a fost niciodata la scoala dar… el exista (pe el il baga ca dreptaci pana la proba contrarie, ca nu stie sa isi foloseasca nici o mana ca sa dea o semnatura asta e alta treaba)o ipoteza, proasta cei drept(incredibil ce am putut sa produc, asta nu a fost gandita)

    Apreciază

  11. >@Pato Basil Eh, am priceput ce ai zis😛 Nu e vorba de sondaje, nici pe departe. Nivelul IQ'ului se determina prin niste teste psihologice destul de complexe (daca esti curios, poti sa cauti testul de inteligenta nonverbal Raven, sau test Domino…se mai gasesc si online, insa nu determina IQ extrem de precis). Ideea era ca probabilitatea ca un copil stangaci sa detina un IQ peste medie este mai mare decat aceea ca un dreptaci sa aiba IQ peste medie. Deci nu au fost sondaje. Pur si simplu s-a stabilit IQ'ul unor copii, in acest caz, unii stangaci si altii dreptaci. S-a ajuns la concluzia de mai sus.. Asta nu inseamna ca toti stangacii vor avea un IQ ridicat. In orice studiu/cercetare, la final se trag concluzii generalizate. Nu poti sa evaluezi intreaga planeta, din pacate :)) Esantionul ar trebui sa fie aleator, da. Totusi, ma indoiesc ca un astfel de nea' nicu ar fi putut sa completeze testele pt determinarea IQ'ului, deci nu cred ca s-au strecurat astfel de erori😛 Stangaci/dreptaci esti si inainte de scoala sau in lipsa ei… caci te folosesti de o anumita mana pentru a manca, pentru a taia paine/lemne, iti folosesti mai mult unul dintre picioare (pt fotbal, pt echilibru). Cica, mai nou, se poate observa inca din a nu stiu cata luna de sarcina care va fi mana folosita de copilut🙂 Desi e discutabil si aici, cred eu.

    Apreciază

  12. >@coeur de pluieAsa credeam si eu, ca e relativ treaba. Dar nu am reusit sa invat a scrie si cu mana dreapta😛 Cat despre tendinta de generalizare si interpretare in functie de propria noastra persoana, asa e. Nici nu ar putea fi altfel… @Milogul.SRLDe mic copil ai avut super'puteri, deci😀 Imi pare rau ca ai fost nevoit sa faci compromisuri la o varsta asa frageda. Lumea asta nu tine cont de astfel de lucruri..

    Apreciază

Lasă un răspuns

