Fizic şi Psihic

Standard

În ce mǎsurǎ influenţeazǎ cele douǎ starea de spirit a unei persoane? Cât de fericit poţi sǎ fii dacǎ te afli într-o durere fizicǎ neîncetatǎ?

Când durerea te strǎpunge ca un impuls electric de la gât pânǎ la ultima vertebrǎ şi ultimul muşchi al spatelui sau când zaci în neputinţǎ cu o minte aproape confuzǎ şi un corp ce nu îţi mai dǎ ascultare, cât de fericit poţi sǎ fii cu adevǎrat?
Ştim deja toţi cǎ puterea gândului este extraordinarǎ, cǎ mintea şi atitudinea noastrǎ ne poate extinde capacitǎţile fizice. Mai ştim cǎ râsul, de exemplu, are efect de analgezic. Dacǎ ţinem cont cǎ toate procesele şi absolut tot ceea ce corpul intreprinde este dictat de creieraş, este clar cǎ ne putem ajuta de el pentru a ne ajuta corpul. Insǎ, pe bune, cât de fericiţi ne putem face ?
La cea mai micǎ durere de cap ne comportǎm deja diferit, nu avem rǎbdare cu cei din jur sau nu le putem acorda atenţie. Devenim rǎi, isterici, dificili, supǎraţi. Cum ar fi sǎ trǎieşti zilnic în durere ? Ai face faţǎ, ai putea fi nu doar la fel de bun, ci chiar mult mai bun decât toţi ceilalţi? Cum ar fi sǎ zaci inutil zilnic, sǎ nu mai ai energie nici cât sǎ îţi muţi o mânǎ? Ai mai fi la fel de simpatic şi afectuos cu cei dragi?
Da, mǎ rod unele întrebǎri. Nu suntem toţi cǎlugǎri shaolini pentru a ignora cu uşurinţǎ cerinţele, reacţiile corpului sau durerea fizicǎ. Desigur, putem într-o oarecare mǎsurǎ sǎ ignorǎm durerea sau starea noastrǎ fizicǎ, fie din obişnuinţǎ, fie pe o perioadǎ limitatǎ.
Totuşi, am mai fi noi înşine în asemenea condiţii?

12 responses »

  1. >Eu consider ca cele doua sunt in stransa legatura, numai ca bine ar fi sa controlam fizicul cu psihicul si mai putin invers, doar asa am avea mai multe de castigat.Si nu se poate una fara alta un om destept amintea de achilibrul dintre o minte sanatoasa intr-un corp sanatos… de aici tragand niste sageti catre tema abordata de tine intelegem ca nu se poate gasi o armonie fara cele douaDurerea poate fi cauzata si de psihic, spre exemplu o depresie(sa zicem ca iubesti un baiat si esti cu el si mai apoi il vezi sarutandu-se cu alta)

    Apreciază

  2. >Da, se stie ca si psihicul are efecte asupra starii de sanatate. Pentru a continua exemplul tau, depresia poate conduce, la randul ei, la alte stari fizice de rau. E un cerc vicios, oarecum. E indicat sa invatam a echilibra aportul celor doua componente..

    Apreciază

  3. >Mamaaa la tanc a picat asta, te superi daca ii dau un copy si un paste la mine pe blog? Bineinteles cu specificarea sursei. Eu ma chinui sa ii explic prietenei mele de vreo cateva zile exact ceea ce scri tu sus, pentru ca am deja 3 saptamani de cand niste dureri de spate ingrozitoare ma inebunesc de cap si am o caruta de nopti nedormite plus ca de cateva zile mi-a zis un doctor ca s-ar putea sa sufar do o tampenie de boala a coloanei pentru care nu exista remediu complet, iar ea ma "chinuie" cu agitatia pe care o provoaca cu fixurile ei ("pune aia acolo…", "fa aia…", "da-mi aia…", "ce gatim…", "in sifonier este…") cand intra la mine in casa si nu intelge ce simt eu. Totodata incerc sa ascund ma stapanesc durerile cumplite si imi afisez acel zambet chinuit, dar cand sunt intr-un moment mai agitat… gata se termina bunastarea pe care eu incerc sa o expun si o iau putin cam razna.Mai demult, un prieten doctor hematolog imi explica faptul ca durerea are ca prim obiect protejarea organismului, aceasta actionand ca o alarma. Mai mult, aceasta "alarma" daca nu este luata in seama ea se poate intoarce impotriva organismului slabindu-l, ulterior punand stapanire pe starea emotionala apoi indirect pe sistemul nervos, astfel cel care suporta durerea devine incapabil sa efectueze o anumita activitate. Insa durerea poate fi controlata intr-o anumita masura de cel care sufera in functie de structura sa emotionala.

    Apreciază

  4. >Vad ca ai pus foarte multe intrebari. Imi place sa cred ca raspunsul tuturor aceste intrebari este vointa proprie de eliminare a tot ce e negativ la starea noastra si la inducerea unei stari pozitive. Este foarte greu uneori, normal, pentru ca sunt o groaza de situatii din care chiar nu crezi ca vei mai putea scapa vreodata. Astfel de situatii te intaresc psihic daca perseverezi cu vointa ta in combaterea problemei.Ignorarea problemei nu duce decat la mai rau. Exemplu Madalina Manole. Chiar si acum ma uimeste ca ea inca din 2004 ascundea depresia ce o macina treptat, ajungandu-se in cele din urma la finalul dramatic pe care il stim cu totii.Concluzia este sa ai vointa si sa incerci lucruri pozitive care te fac fericita, care te binedispun. Nu e un proces rapid, dar chestia e ca ai o viata inainte si ar fi pacat sa o traiesti cu o astfel de atitudine.P.S. Cum e la facultate? Primele impresii…;))

    Apreciază

  5. >@Cadu, poti linistit sa preiei ce vrei.. Imi pare rau ca te regasesti in situatia descrisa de mine aici.. Te-as sfatui sa incerci opiniile unor medici diferiti, pentru a fi sigur despre ce e vorba si daca nu exista intr-adevar remediu complet. Spatele nostru e important… sper totusi sa nu ai ceva grav😦 Cat despre prietena ta.. ea nu constientizeaza situatia prea bine, mai ales daca nu a experimentat si ea o asemenea durere. Incearca sa ii explici ca e o durere care te macina cam tare. E ok sa gandesti optimist, sa zambesti, insa intai explica-i situatia bine-bine, pentru a fi si ea alaturi de tine.@Cosmin, in principiu la raspunsul asta speram si asta vreau sa cred si eu: ca vointa noastra si inducerea unei stari pozitive reprezinta un ,,colac de salvare" in astfel de situatii. Insa e cu doua taisuri si asta🙂 Uite, de exemplu, vara asta am fost la o petrecere pt copii (vreo 15 copii – i-am pictat, organizat jocuri = agitatie). In ciuda faptului ca aveam o durere teribila de cap, am trecut peste si am lasat toata veselia pruncilor respectivi sa ma cuprinda. Si buna-dispozitie chiar functioneaza ca analgezic – nu mai constientizam durerea prea bine. Insa, asa cum ziceati si voi, durerea (de orice fel: psihica/fizica) e un semnal si nu ar trebui ignorata. Am ajuns seara acasa si de indata ce ,,drogul" (veselia contagioasa a copiilor) a disparut, am cazut jos – la propriu, salvare&co. Dar chiar m-am simtit bine inainte, mi-am distras atentia de la durere asupra unor lucruri placute, care ma fac fericita. Partea buna e ca am scapat de durere pe moment, partea proasta a fost urmarea.. Insa mai raman oamenii aceia care sunt in dureri zilnice.. de 3 ani, sa zicem. Nu stiu… oricat de optimist ai fi, tind sa cred ca e extrem de dificil sa fii tu insuti, sa fii bun cu ceilalti, sa razi chiar, in asemenea conditii. O perioada probabil.. Nu stiu. M-am intins :)P.S probabil voi scrie curand si despre facultate🙂 momentan sunt aiurita total, trebuie sa imi gasesc un ritm (al meu)p.p.s poate ne intalnim🙂

    Apreciază

  6. >@carbonaru, trebuie mult autocontrol in asemenea situatii, foarte mult… Un autocontrol pe care foarte putini il au la un asemenea nivel incat sa ignore durerea si sa fie ei insisi. @Pato Basil, Placebo asta e tare interesant🙂 Insa cred ca e valabil in cazul unor dureri mai efemere (gen durerea de cap cauzata de oboseala..), cand un mic ,,ajutor" din partea mintii noastre pacalite vindeca.

    Apreciază

  7. >"Totuşi, am mai fi noi înşine în asemenea condiţii?" … da! "noi insine" nu e ceva "batut in cuie" ci un fel de bugare de ceara … la diverse temperaturi. oare "eu", sub influenta autocontrolului, mai sunt "eu" sau sunt doar rezultatul acelui autocontrol, acelei autosugestii?

    Apreciază

  8. >@INTJ, e interesant modul tau de abordare.Sub influenta acestui autocontrol, nu am fi noi insine din perspectiva faptului ca nu manifestam ce simtim, nu ne exteriorizam adevaratele trairi. Am fi noi insine insa din punct de vedere comportamental, prin acest autocontrol reusind sa mentinem nivelul de echilibru, constanta din comportamentul nostru. Nu suntem batuti in cuie, intr-adevar🙂 Insa avem anumite repere ale personalitatii, ale caracterului. Si e interesant cum anumite aspecte legate de fizic ne influenteaza modul de gandire si actionare, conducand la mici ,,iesiri din tipar". (si viceversa)

    Apreciază

  9. >@INTJ Ma refer la aspectul pozitiv al unei constante in comportament, atat cat sa nu ii ranim pe cei dragi cu iesirile nostre cauzate de fizic. Insa inteleg ce vrei sa spui. E chiar de dorit sa aducem vietii noastre un plus de noutate si entuziasm, de cate ori avem ocazia🙂 (cantecul e dragut, il asculta un fost vecin mult… )

    Apreciază

Lasă un răspuns

